makor technologies

קונספט חנות העתיד של חברת מטרו

01/05/2009
הבידול: ♦ עגלות סופרמרקט המנחות את הקונים לאיזה מדף להגיע ♦ תוויות אלקטרוניות המציגות ליד כל מוצר את מחירו על גבי מסך LCD ♦ הראשונה שהתקינה תוויות RFID במקביל לברקוד על מוצרים ♦
 
מי שרוצה לדעת כיצד ייראו הסופרמרקטים בעתיד, יוכל לעשות זאת אם ייכנס לאחת מהחנויות של קבוצת מטרו, אשר חרתה על דגל האסטרטגיה שלה את השאיפה להיות הראשונה בחדשנות.
קבוצת מטרו היא הקמעונאית החמישית בגודלה בעולם. היא מחזיקה ומנהלת מספר רשתות מזון ובהן Extra, Realו-Cash & Carry  וגם רשת עשה זאת בעצמך – Praktiker, שהיא בין המובילות באירופה.
2,400 חנויות הרשת, המעסיקות 250,000 עובדים, מתפרשות על פני 30 מדינות, ביניהן תורכיה, פולין, מרוקו ואפילו וייטנאם. ככלל, מטרו הוכיחה, כי בכול זמן נתון היא תהיה הראשונה לאמץ את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר – כמו למשל טכנולוגיית ה- RFID, אותה היא קולטת כיום גם ברמה הלוגיסטית וגם ברמת הצרכן.

ביקור באחת מחנויות הרשת הוא מסע תגליות של פלאים טכנולוגיים, כמו התקשורת להעברת נתונים בין המוצרים לבין המדפים עליהם הם מונחים, או עגלות סופרמרקט המנחות את הקונים לאיזה מדף להגיע כדי למצוא את המוצר המבוקש. בעגלת הקניות האישית, הקרויה (PSA (Personal Shopping Assistant, מותקנים חיישני RFID הקולטים כל מוצר שמוכנס לתוכה, ומציגים בכול זמן נתון על גבי מסך המותקן בה את פירוט המוצרים ואת מחירם הכולל. עקב כך, המעבר ליד הקופות לשירות עצמי הוא מהיר, שכן המחיר הכולל של הקנייה כבר חושב ונקלט בסורקים של הקופה. סקר שערכה מטרו מראה, כי השימוש ב-PSA גדל מ-24% מכלל הקניות בה בשנת 2003 ל-34% באפריל 2006. במקביל גדל השימוש בקופות לשירות עצמי באותה תקופה מ-28% ל-54%.
 
ברשת אקסטרה, המובילה מבין רשתות-הבנות של קבוצת מטרו, הותקנו על המדפים תוויות אלקטרוניות, המציגות ליד כל מוצר את מחירו באופן ברור וקריא על גבי מסך LCD. הדבר מאפשר להנהלת החנות - באמצעות הקלקה פשוטה על עכבר המחשב המרכזי והודעה במערכת הכריזה – לבצע שינויים במחירים לזמן קצוב לצורך מבצעי מכירה, או כדי להזיז מוצרים הנמצאים זמן רב מדי על המדף.
 
חלק מהמוצרים ברשת כבר מצוידים בתגי RFID- שבב המאחסן מידע, המותקן במדבקה זעירה ובעל יכולת שידור נתונים למרחק של כמה עשרות מטרים. באמצעות תגים אלו ניתן לתעד את הזמן המדויק שחלף מהרגע בו הגיע המוצר אל המדף ועד שנקלט בקופה. בדיקה זו מאפשרת לערוך ניתוח סטטיסטי, שיכול להצביע על המיקום הטוב ביותר של כל פריט על המדף. כמו כן מאפשרים התגים לעקוב בזמן אמיתי אחר תנועות המלאי בחנות, מה שמאפשר למנהלי החנות להזמין מיד מוצרים נוספים להשלמת חוסרים,מהמרכז הלוגיסטי של הרשת או מהמחסן שבחנות. טכנולוגיה זו ממקסמת את הרווחיות של החנות - שכן הזמן העובר עד להשלמת המלאי על המדף הוא מינימלי.
 
בשנת 2005 הותקנו במרכז החדשנות של מטרו שבעיר דיסלדורף קופות בלתי-מאוישות, הראשונות בסוגן, שפותחו על ידי חברת NCR והמסוגלות לקרוא גם תגי RFID וגם תוויות ברקוד. היתה זו ההתקנה הראשונה בעולם של קופות סופרמרקט היכולות לקרוא תוויות RFID, שעד עתה השימוש העיקרי שלהן בתחום הקמעונאות היה ברמה הלוגיסטית. הקופות גם יודעות "להשתיק" את תוויות האזעקה לאחר שסרקו אותם, כך שהקונה יוכל לצאת מהחנות בלי להפעיל בטעות את המערכת המתריעה בפני גניבות.
באותה שנה גם הושקה בתערוכה בדיסלדורף "חנות העתיד" של מטרו, שנועדה לאפשר לקמעונאים ולצרכנים להציץ אל קמעונאות המחר. ההכנות להשקת "חנות העתיד" נמשכו שנתיים, והתוצאה המחישה למבקרים את מאמצי החדשנות שמשקיעה הרשת לטווחים ארוכים. על החזון הקמעונאי של הקבוצה ניתן ללמוד מתיאור כמעט בדיוני המופיע באתר שלה, ועוסק באפשרויות היישוםשל טכנולוגיית ה-RFID:
 
"אישה צעירה משוטטת בחנות כל-בו ומסירה מהמדף חליפת מכנסיים בצבע שחור. היא מתבוננת במסך המצוי בקצה המדף ורואה שהחליפה עשויה מ-90% כותנה ו-10% חומר סינתטי. ליד הטקסט שעל המסך מוצג גם קליפ וידיאו, בו מככבת החליפה כחלק מקולקציית האביב שהוצגה בשבוע האופנה בניו יורק. היא נכנסת לחדר המדידה ומגלה שהחליפה גדולה מעט עליה, אך המסך המצוי בתא מגלה לה שיש גם מידה קטנה יותר. היא לוחצת על כפתור וירטואלי במסך, ותוך זמן קצר מופיעה אחת המוכרות ומביאה לה את החליפה במידה המבוקשת. כדי לראות כיצד החליפה נראית עליה, היא יוצאת מתא המדידה והולכת מספר צעדים לחדר המראות, המאפשר לה לראות כיצד 'יושבת' עליה החליפה מכול זווית אפשרית. לחיצה במקום המתאים על המראה מאפשרת לה לראות דוגמנית הלובשת בדיוק את אותה חליפה. בלחיצה נוספת על הכפתור המיועד לכך, מציגה בפניה הדוגמנית כיצד תיראה אותה חליפה עם חולצות בדגמים וצבעים שונים." כל המידע שהוצג בפני הלקוחה במשך הקנייה מבוסס על טכנולוגיית ה-RFID.
 
הקמת "חנות העתיד" אפשרה לצרכנים להתנסות בפועל בטכנולוגיות החדישות. היא תואמת את האסטרטגיה של מנהלי הקבוצה, הגורסת, כי עדיף לבחון כל חידוש טכנולוגי ברמת החנות ולא במעבדה, שבה הצרכנים אינם מעורבים בבדיקה ואין לדעת כיצד יגיבו במבחן המציאות. ד"ר פיטר זנקה, אחד ממנהלי חברת המחשבים SAPויועץ טכנולוגי של קבוצת מטרו, הסביר, כי המטרה של "חנות העתיד" היא "להוכיח במהלך הפעילות היומיומיתשל החנות כיצד טכנולוגיה מתקדמת מייצרת פלטפורמה לתהליכים עסקיים חדשים." לדבריו, שימוש בטכנולוגיה מתקדמת יכול להוות את הכוח המניע של עסקי הקמעונאות.
 
*שמחה סיגן הינו מחבר הספר "הקרב על המדף", ועורך המגזין המקוון למגמות שיווקיות
*הכתבה נלקחה מאתר Allmarketing, פורטל השיווק של ישראל
הדפסשלח לחברהוסף תגובה
דרונט בניית אתרים

מקור טכנולוגיות (ג. מקורטק מערכות זיהוי בע"מ), פרשקובסקי 7 ראשל"צ טלפון: 03-9507079 פקס: 03-6053633
מרחב צפון - טלפון: 054-2561550